Brev:
Dreng drikker meget mælk
20. august 2007
Alder:
11 mdr.
Dreng drikker meget mælk
Hej Helen
Axel på 11 måneder har, praktisk talt siden han startede i vuggestue, drukket helt utrolig meget mælk aften/nat. Indkøringen var lidt hård, de første 2 uger græd han når vi afleverede ham og når vi hentede ham. Oveni det fik han et voldsomt tandudbrud med 4 nye tænder i den ene side og 2 i den anden. Han har bidt meget i sine fingre og savlet helt utroligt.
Jeg ved ikke om nogle af disse faktorer spiller ind. Situationen lige nu er, han bliver puttet kl. 19.30-20.00 hvor han får 200-250 ml mme. Så vågner nærmest på klokkeslet kl. 24 og er meget ulykkelig indtil han får en flaske hvor han spiser 200 ml og igen kl. 05.00 vågner han og skal have endnu 200 ml mme. Det er da helt ekstremt er det ikke? ydermere har vi oplevet flere gange at han tisser igennem ble og tøj fordi bleen simpelthen ikke kan indeholde så meget. Ydermere er det hårdt nu hvor vi begge arbejder, at skulle op 2 gange for at give ham flaske.
Jeg ved som sagt ikke om det er tænderne der spiller ind. Jeg har også fået tanken om han får nok at spise i vuggestuen. Han kan ikke spise morgenmad herhjemme da han altid lige skal være vågen et godt stykke tid, så det får han i vuggestuen. Desværre kan de ikke tilbyde grød men der er müsli, yoghurt, rugbrød og knækbrød.
Så får de på stuen knækbrød igen kl. 9
kl. 11 får de så frokost som er varm mad. Her er det min fornemmelse at børnene selv får lov til at sidde og spise - ligegyldigt alder. I de 2 uger hvor jeg kørte Axel ind var der stort set ingen af børnene der blev "madet" og for en dels vedkommende virkede det som at der landede mere mad på gulvet/stolen/mælkeglasset etc. end i maven. Pædagogernes devise lader til at være "hvis de er sultne spiser de"!
kl. 14 får de frugt og brød/klatkager eller lignende
kl. 16 henter vi ham og der får han næsten altid noget frugt / frugtstang med en kiks, skorpe eller brød til og vand eller mælk. Generelt set virker han ekstremt tørstig når han kommer hjem derfra.
kl. 18 spiser vi så aftensmad hvor han får det samme som os. Han nærmest nægter at blive "madet" og vil selv spise med fingrene hvilket også går meget godt når det er faste ingredienser. Han er meget glad for havre og risengrød og her er det ok at vi mader ham.
Kan du give et bud på årsagen til det store mælkebehov og et råd til hvordan vi får trappet lidt ned så vi kan undgå flasken kl. 24 og sove igennem til kl. 5?
Mange hilsner
Pelle